W roku 1902 ogień zniszczył kończony most wiszący Williamsburg (St. Zjedn. AP). Steinman i Watsen (1957 r. ) opisują, że pożar powstał w pomieszczeniu roboczym na pylonie w pobliżu siodłowych łożysk kabli, na wysokości około 100 m. Został spowodowany prawdopodobnie przez lekkomyślnie wyrzuconą zapałkę. Ogień szalał od godziny 430 do 1100, szybko objął drewniane platformy robocze oraz rusztowanie ustawione na szczycie pylonu. Spaliły się tymczasowe chodniki drewniane i podtrzymujące je liny, a spadające do rzeki żagwie i rozżar...
Stosowane poprzednio empiryczne zasady projektowania elementów ściskanych, wypróbowane w mniejszych obiektach, zawiodły, gdy wykorzystano je do konstrukcji o dużych wymiarach, jakiej wcześniej nie zbudowano. Usuwanie zniszczonej konstrukcji trwało dwa lata. W tym czasie przeprowadzono wyczerpujące badania nad wytrzymałością połączeń nitowanych i elementów wykonanych zarówno ze stali zwykłej, jak i o dużej wytrzymałości. Ostatecznie postanowiono zastosować w nowym moście stal niklową o naprężeniu dopuszczalnym, 40010, większym niż w stali z...
Przyczółki zbudowano w postaci palisad z pali dębowych, wypełnionych kamieniem i gruntem. Osiemnaście podpór pośrednich od strony Warszawy było drewnianymi jarzmami z pali dębowych o średnicy około 60 cm, rozmieszczonych parami i wbitych 6 do 8 m w dno rzeki. Od górnego biegu Wisły most ochraniały izbice z pochyloną krawędzią łamiącą krę. Jarzma oraz izbice były obite blachą miedzianą. Trzy przęsła od strony Pragi miały podpory pływające. Przęsła te były prawdopodobnie usuwane na okres zimy i lodochodu, którego główny nu...