Łączna szerokość pomostów wynosiła około 13 m, w tym szerokość pomostu między środkowymi belkami głównymi - około 6,5 m. Między belkami są umieszczone instalacje miejskie, m. in. rurociągi gazowe. Nawierzchnia na moście jest z asfaltu lanego. W połowie września 1975 r. zapalił się pomost drewniany usytuowany między środkowymi belkami głównymi, a następnie nawierzchnia asfaltowa. Pod działaniem wysokiej temperatury zostało uszkodzone pierwsze przęsło od strony Warszawy oraz część przęsła następnego. Uszkodz...
Katastrofy mostów stalowych Groźnym zjawiskiem, prowadzącym do awarii i katastrof jest zmęczenie materiału konstrukcji. Istotą zmęczenia jest powstawanie w materiale mikrorys i zwiększenie się ich wielkości. Ogólnie należy stwierdzić złożoność tego zjawiska i występowanie przy tym wielu możliwych powodów uszkodzenia konstrukcji. Zmęczenie następuje szybciej przy niewystarczającej plastyczności materiału. Może to być cechą wynikłą w procesie wytwarzania, ale może także zostać wywołane utwardzeniem materiału wskutek przy...
Mimo to konstrukcja przęsła nie runęła, ponieważ była belką ciągłą dwuprzęsłową i jeden narożnik wspierał się o ocalały fragment zniszczonego przyczółka. Zwracają uwagę gałęzie osadzone na filarze, które tarasując koryto rzeki zmniejszały przekrój przepływu. Zmiana warunków hydrologicznych wskutek wybudowania nasypu miewa także następstwa przeciwne: może spowodować zamulenie otworów przepustów i mostów istniejących lub nowych. Nastąpiło to na przykład po zbudowaniu drogi szybkiego ruchu Warszawa - Katowice, usytuo...